-->

10 Sebab Saya Jatuh Cinta Dengan Yogyakarta

10 Sebab Saya Jatuh Cinta Dengan Yogyakarta

Saya berpeluang mengunjungi Yogyakarta, Indonesia pada 12 hingga 16 Oktober yang lalu. Sebelum datang ke sini, hati asyik berkira-kira mengatakan kenapalah aku beli tiket lama sangat kat sana. Apa aku nak buat lama sangat kat sana? Bila dah berada di Yogyakarta, haaa sudah, 5 hari memang rasa tak cukup dan tak puas. Saya dan suami sangat-sangat jatuh cinta sama bandar cinta ini. Nak tahu sangat kenapa saya jatuh cinta dengan Yogyakarta? Jom usha 10 sebab kat bawah.

1. Terdapat banyak tempat tarikan pengunjung

2. Majoriti penduduk ramah dan saling menghormati sesama mereka dan orang luar.

3. Terdapat banyak aktiviti menarik. Antaranya merapi lava tour jeep. Kita berpeluang mendekati sejarah letusan gunung merapi dan melihat sendiri kesan-kesan daripada fenomena alam tersebut. Selain itu, kita boleh ikut serta aktiviti menyelusuri sungai Oya dan Goa Pindul dengan menggunakan tube tayar. Atau lebih dikenali sebagai Goa Pindul Raft tubing. Bayaran dikenakan pun tidak mahal.

4. Banyak tempat bersejarah. Antaranya Candi Borobudur, candi prambanan.

5. Mewah dengan pemandangan semulajadi yang menakjubkan. Percayalah, anda akan rasa sangat aman bila mengunjungi Yogyakarta.

6. Mewah dengan makanan yang sedap dan murah. Selama saya berada di Yogyakarta, belum lagi saya jumpa kedai makan yang hidang menu yang tak sedap. Semuanya sangat sedap dan kena dengan tekak saya.

7. Bandar nya yang bersih. Percayalah sepanjang berada dan lalu di kawasan bandar dan perkampungan di Yogyakarta, hampir setiap laluanya sangat bersih dan susah nak jumpa satu sampah pun. Walaupun sukar nak jumpa tong sampah kat sana, tapi tiada masalah sampah pun. Tahniah warga Yogyakarta.

8. Kos perbelanjaan untuk bercuti di sini masih dalam bajet untuk orang kebanyakan macam saya. :) Hanya kena spend sedikit untuk kos flight, hotel dan insurans.

9. Kawasan kampung atau desa nya yang cantik dan aman. Dan yang mewahnya juga, sungai-sungai di Yogyakarta ni cantik-cantik. Waktu lalu kat jambatan kat sini selalu puji sungai-sungai sini dengan supir kami. Dan rezeki saya bila ikut aktiviti di Goa Pindul dapatlah main air sungai sini dan menyelusuri kecantikan sepanjang sungai Kali Oya.

10. Terakhir sekali, paling buat saya suka di Yogyakarta adalah, kat sini sahaja saya dapat nak makan hari-hari menu AYAM KAMPUNG DAN ITIK!! Serius. Kalau 10 hari saya kat sini, 10 hari saya akan order menu ayam kampung atau itik. Haha. Sorilah siapa yang tak makan ayam kampung dan itik ye. Ni memang favourite saya, just kat hometown sendiri memang dalam mimpi nak jumpa menu ayam kampung atau itik. :(

Baca juga:

2 Comments

avatar

Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf bilamana Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan kerana posting saya. Salam perkenalan saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak melancong kat Jogja sila kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami bagi harga yang berpatutan dengan service best kerana kami handle terus dari Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak melancong ke Jogja sila kol / sms / whatsapp saya +628985101301, bole juga email ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa..

Kami juga sedaiakan kereta sewa (all new avanza, xenia, innova, etc) / van (elf, travello, dyna, hiace 11-17 seats) / bus (29-50 seats) dengan harga yang berpatutan. Harga bole sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:
(pakej lain sila whatsapp)

Day 1
● Tebing breksi
● Kotagede (kilang silver & chocolate)
● Sandboarding Parangkusumo
● Parangtritis beach
● Manding (leather arts)
● Alun2 selatan (sepeda & becak lampu)

Day 2
● Merapi lava tour
● Borobudur temple
● Kalibiru

Day 3
● Timang beach
● Cave tubing pindul
● Pinus Forest
● Bukit bintang

Day 4
● Drop off to airport

Harga bermula dari:
RM 602 (ALL IN)*
RM 452 (exclude hotel)*

*kos kira dalam 1 ringgit = 3500 rupiah, kos hanya estimasi sahaja kerana nilai tukar naik turun
* kos kira dalam 5 pax, lagi ramai lagi jimat, lagi sedikit lagi mahal

Pakej termasuk
● Private kereta / van AC standard pelancongan (Grand / all new Avanza / Xenia untuk 2-5 pax, Isuzu elf 11 seater untuk 6-11 pax, Isuzu elf 16/17 seater untuk 12-16 pax, medium bus 31-33 seater untuk 17-33 pax, bigbus 44-54 seater untuk 33 pax lebih)
● Pick up & drop off airport
● Hotel *2 selama 3 malam (termasuk makan pagi)
● Supir / Pemandu
● Makan supir
● Parking
● Entrance fee sesuai itinerary (include Borobudur entrance fee $25 (Rp 325.000)
● 4x4 jeep merapi (kongsi 4 orang)
● shuttle menuju timang / kalibiru, kalibiru bilamana guna van harus naik ojek sepeda motor
● Dinner and lunch sesuai itinerary (halal meals)
● Air mineral
● Insurance

Exclude:
● Flight Ticket
● Airport taxes
● Gondola ride bilamana pergi timang
● Personal expences (laundry, pulse, shopping etc.)
● Menu tambahan untuk dinner / lunch
● Tips untuk driver (seikhlasnya)

Note:
Harga dapat berubah setiap masa
Harga tidak berlaku bagi high season

>>> Untuk pakej pelancongan jogja yang lain sila jangan sungkan kol /whatsapp +628985101301 (FREE).
>>> Email: ganeshabantul@yahoo.com
>>> Facebook: www.facebook.com/reviosta (Jati Wijaya)

Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

Wassalamualaikum Wr Wb



Balas delete



Emoticon