-->

Oven Elektrik FABER Pilihan Saya


Bulan lepas saya berjaya meNgolok atau membodek suami saya untuk membeli oven elektrik yang lebih besar. Ye lah oven sedia ada sebelum ni hanya mampu memuatkan acuan bersize maksimum 8'x8'.
Jadinya, kami telah membuat survey di deretan kedai-kedai elektrik berdepan dengan Miramar Kuching. Dan pilih punya pilih dan bersesuaian dengan bajet, saya telah memilih oven elektrik jenama FABER dan bersaiz 46liter dan ia mampu muat acuan paling besar saiznya adalah 12'x12'. Harganya pula selepas tawar menawar, kami dapat RM360. actually oven ni paling besar bersaiz 60liter dan mampu muat 2 biji loyang yang bersaiz 8'x8'. Untuk mereka yang aktif bisnes kek memang sesuai la beli yang paling besar tu. Harga pun still berbaloi iaitu RM480.
So far, sepanjang 1 bulan dah saya menggunakan oven ni, memang puas hati. Just permulaan kena sesuaikan diri dengan oven baru ni. Lain oven lain suhu die tau. So kena biasa kan diri dulu. Kalau tak, takda la peristiwa pavlova ku terbakar hangus. Hehe.
Ciri -ciri lain oven ini adalah mempunyai kipas dan juga lampu sepanjang pembakaran kek. Ini memudahkan kita untuk memantau progression pembakaran kek kita. Jadi, bagi saya oven ini dah sangat mencukupi bagi saya yang baru bertatih nak belajar buat kek. :-)

Baca juga:

5 Comments

avatar

Slam,sy ade beli oven y sma..tp xtw apa y xkena.slalu bkar kek normally suhu 170-180,then klu kek span amik mse 35mnit cmtu..ni bkar guna oven ni sejam pon xsiap2 bkar..sy ade naikkn suhu,tp kek plak cpt hngus.ybpling frust, slalu sy guna oven lama, bkar cpuff 20mnit cmtu suhu 200..ni xtw dh nk ejas cmne.cpuff xnaik, n amik longer time nk masak masak,bkn skjap,lame..end up xgune.blh x share care nk handle oven ni..plssss

Balas delete
avatar

Slam,sy ade beli oven y sma..tp xtw apa y xkena.slalu bkar kek normally suhu 170-180,then klu kek span amik mse 35mnit cmtu..ni bkar guna oven ni sejam pon xsiap2 bkar..sy ade naikkn suhu,tp kek plak cpt hngus.ybpling frust, slalu sy guna oven lama, bkar cpuff 20mnit cmtu suhu 200..ni xtw dh nk ejas cmne.cpuff xnaik, n amik longer time nk masak masak,bkn skjap,lame..end up xgune.blh x share care nk handle oven ni..plssss

Balas delete
avatar

Salam. Hi Saya MissLeo. So far saya guna oven ni untuk bakar kek lapis (guna suhu 160-170'c lebih kurang 10minit guna api atas sahaja). Bakar kek span (160'c lebih kurang 20-30 minit guna api atas bawah).

Dan yang pasti saya dah beberapa kali bakar pavlova guna oven ni, memang tak menjadik. Bahagian tengah tak masak dan melekit. Sangat tak recommended oven ini if korang bisnes jual pavlova.

Balas delete
avatar

So far untuk bakar kek, piza atau lain-lain ok. Just pavlova je fail.

Balas delete
avatar

patutlah sy try msak cream puff tak menjadi.. taktaulah berapa puluh kali dah cuba.. pakai brand faber jugak la

Balas delete



Emoticon